Stop stress og få en nyt liv

Hvad er stress og hvorfor kommer det?
Stress er en helt naturlig og medfødt reaktion og noget som vi har tilfælles med dyr. Alle bliver stressede når vi er i en presset situation. Kroppen og hjernen reagerer i en presset situation og får adrenalinen i kroppen til at hjælpe os med det i nu skal.

Tænk på en dyrefilm, du ser i TV.
Når løven jagter zebraen, er begge i en stress-situation. Løven i kampen for at få føde og zebraen i kampen for at overleve. Hvis løven får fat i zebraen er den tilfreds og kroppen falder til ro igen. Men får den ikke fat i zebraen, vil den gå og være på udkig hele tiden for at få stillet sulten. Ligeledes vil zebraen gå og være på vagt – efter den mindste lyd fra buskaset, på vagt for at være klar til at løbe for livet. Zebraen vil da gå og være anspændt og nervøs, kigge op hele tiden, har ingen ro – og det er også sådan et stresset menneske har det, kroppen er på vagt hele tiden.

Hvis man er for længe i den tilstand begynder man at få fysisk symptomer. Jo længere tid man er i tilstanden, des mere stresset bliver man.

Jeg plejer at sige, at hos mennesker er stress som vand i et glas. Vandet er enten mængden af smådråber (dagligdagssituationer) som til sidst fylder bægret eller det kan være en tynd vandstråle af (én væsentlig ting i dit liv) som til sidst fylder bægret.

Tænk det sådan, at glasset er tomt fra starten, men fyldes så med tiden med vand, som normalt tømmes af igen, hvis vi har et fint afbalanceret liv. Jeg plejer også at sige, at den tomme plads fra vandkanten og op til toppen af glasset, det er mængden af de ressourser/overskud, du har til at overskue dit eget liv, i forhold til hvad du kan og skal gøre for at undgå stress.
Men jo mere vand, der er i glasset des mindre overskud har du og derfra begynder du at blive det, jeg kalder stress-ramt.

Der er flere forskellige niveauer af stress – sørg for at opdage dem i tide, des hurtigere kan du komme af med det igen.

Stress-symptomer og -signaler

Vi ved godt, når vi er for længe i noget som presser os. Men ofte ser vi forbi det og siger, det er lige meget, det går over, det er noget pjat, jeg skal kunne holde til det….. osv osv. Måske føler vi os svage, tøsede, pinlige, dumme og ikke god nok, hvis vi da ikke kan klare det her….

Alt det er hovedsnak og hjernen som taler til os. Kroppen derimod, gør som den vil og det er ofte noget helt anden. Den tænker nemlig ikke, den reagerer og giver dig signaler om, at “halloooo, der er noget galt du! – mærk nu efter, hvad jeg fortæller dig”. Men vi ignorerer det og lader som om, vi kan det hele. Det kan vi også, men ofte kun i kort tid,  for så bliver den psykiske og fysiske tilstanden værre og værre og der begynder at komme konsekvenser. Konsekvenser er stigende sygedage, jobbet bliver problematisk, skænderier i familien, overarbejde osv.

De fysiske symptomer og at erkende og opdage dem, er vejen frem til at stoppe det hele.

Symptomerne og signalerne er opdelt som nedenfor i farver og dermed i stress-grader. Det starter med de dagligdags og hele tiden “små” grønne symptomer. Dem overser vi desværre oftest, fordi de minder om dem, vi normalt har, når vi er i almindelige udfordringer, ukendte situationer eller præstationssituationer. Det er også rigtigt, men har vi for mange af disse hver dag, så er det forkert og så skal vi gøre noget ellers bliver de mange små grønne til gule. Og sådan går det videre op ad farveskalaen.

Mærker du mon nogle af disse signaler?

Grønne stress signaler.

  • midlertidig hjertebanken
  • midlertidig rysten eller tics
  • sveder
  • tørhed i munden
  • “sommerfugle i maven”
  • knugen i brystet
  • knugen i maven
  • tissetrang
  • anspændthed

Gule stress signaler

  • træthed
  • sover dårligt om natten
  • tænker hele tiden
  • uro i kroppen
  • indre modstand/modvilje
  • irritabel
  • lettere til tårer (kvinder)
  • indesluttet, tavs og indadvendt (mænd)

Røde stress signaler

  • glemmer ting
  • er fraværende
  • eksem/sygdom forværres
  • uforklarlige smerter
  • mindre social
  • større forbrug af stimulanser (alkohol, kaffe, cola)
  • aggressiv
  • mave- og tarmforstyrrelser
  • blødningsforstyrrelser (kvinder)
  • manglende erkendelse af stress

efter rød kommer sorte stress signaler

  • angstanfald
  • depression
  • udbrændthed
  • svimmelhed / ildebefindende
  • blodpropper
  • og ja, i yderste tilfælde kan man dø af det, fordi både krop og hjerne sætter ud.

Stress coaching

Hos mig som stresscoach, får du stressen ud af kroppen igen og du lærer, hvad der er, der giver dig stress, så du dermed fremtidigt lærer at undgå stress.

Afstressnings- og forebyggelsesforløbet løber over 7 samtaler af ca. 1 times varighed og fordelt på ca. 2 1/2 måned. Du bliver undervist i hvad stress er, hvordan du mærker stressen og hvordan du undgår den fremadrettet. I forløbet får du værktøjer som vil hjælpe dig med at komme af med din stress, så du kommer tilbage til dig selv igen.

Prisen pr. stresscoaching-forløb på 7 samtaler : 4.995 kr.

+ 2 bøger, som du selv skal købe eller kan købe hos mig + downloading af en betalings-App eller en CD ialt ca. 400 kr.

Hvor foregår samtalerne?

hos mig i mit samtalerum, men det kan også foregå pr. tlf. eller skype. Afstand er ingen hindring.

For virksomhedsbesøg er der tillæg for kørsel efter statens takser.

Hvad gør du nu?

Du ringer straks til mig på 61760657 og aftaler første møde og så kommer du igang med det samme – kan du mon vente længere med at gøre noget godt for dig selv og din familie?